martes, 18 de noviembre de 2014

El meu procés tecnològic

En aquesta entrada realitzaré una reflexió sobre el meu procés tecnològic a partir del vídeo La competencia digital de Jordi Adell  i del Power Point Las fases de ntregación de las TIC.

Per començar amb aquesta reflexió m’agradaria recordar que la tecnologia ha tingut una evolució bastant grossa, i els canvis que ha provocat, a molts àmbits de la societat també han estat bastant grossos.

Centrant-nos en l’àmbit que ens interessa, és a dir, en l’educació i la introducció de la tecnologia dins aquest sistema, veiem que ha sigut un procés bastant lent i que encara hi manca molt esforç per que estigui totalment introduïda dins l’educació. Des de la meva experiència puc dir que he vist i viscut dos processos totalment diferents, ja que vaig néixer a l’Equador i vaig arribar a Espanya quan ja tenia 9 anys. En el cas de l’Equador, recordo que quan tenir 7 anys més o menys, a l’escola teníem una assignatura d’informàtica i aquesta classe la duem a terme a una aula totalment equipada d’ordinadors de taula per cadascuns dels alumnes. La veritat que això era un gran avanç, ja que ens ensenyaven coses que realment necessitaríem en el futur, tot i això trobo que no era del tot qualificat. La raó per la qual crec que no era qualificat és perquè quan vaig arribar Espanya, el maneig de les tecnologies era molt més avançat, tot i no haver-hi una aula destinada a la informàtica.

Amb el pas dels anys, i quan vaig arribar a l’educació secundària, recordo que no teníem una assignatura o classe que estigués destinada a formar-nos especialment per utilitzar les TIC. La veritat que puc dir que l’aprenentatge que he adquirit i tot el que sé fins ara sobre les noves tecnologies i el maneig d’aquestes és perquè jo mateixa he anat provant, equivocant-me,  experimentant amb les diferents opcions que trobem a les TIC, i d’aquesta manera he aconseguit un gran aprenentatge, tot i que penso que encara em falta molt per aprendre. També una de les coses que m’agradaria destacar és la competència cognitiva genèrica, és a dir, la capacitat per discriminar, seleccionar informació i saber generar un nou coneixement. He volgut destacar aquesta competència perquè recordo perfectament que quan anava a l’institut, la meva feina de cercar informació i realitzar un treball era copiar i pegar, i així ja estava realitzar el treball. En canvi ara, amb el pas del temps, he après que d’aquella manera que feia feina no era correcta sinó que havia de saber seleccionar la informació i a partir d’aquella generar la meva pròpia informació, i així generar un nou coneixement.

Després també trobo important destacar que durant la meva educació obligatòria eren pocs els mestres que utilitzaven les noves tecnologies per impartir la classe; la majoria d’ells encara es basaven en el mètodes tradicionals, és a dir, en el llibres i l’ús de la pissarra. En aquest punt vull fer especial referència el fet que no serveix de res tenir ordinadors o altres tecnologies dins l’aula, si els mestres no l’utilitzen o no saben utilitzar-la; és important que aquests tinguin una preparació, una formació en les TIC perquè així podran ensenyar de manera adequada a les noves generacions.

Finalment vull fer referència a la meva formació universitària; la veritat que ha sigut totalment contrària a la formació que vaig tenir durant l’educació obligatòria. L’educació que he rebut a la universitat s’ha caracteritzat per tenir una presència total de les TIC, i no només s’ha basat en el fet que nosaltres com alumnes haguem utilitzades moltes eines de les noves tecnologies, sinó que els mestres també n’han fet ús, ha sigut una manera de treballar més activa, totalment diferent a la de secundària o primària.

Així en aquest punt i fent referència a les fases d’integració de les TIC, puc dir que em trobo entre la quarta i la cinquena fase. Les raons per les quals crec que em trobo entre aquestes dues és perquè he après a utilitzar la tecnologia com si fos qualsevol altra eina, he après a integrar-les en les meves feines i sobretot a partir dels treballs grupals de la universitat he après a treballar de manera cooperativa integrant-les. Pel que fa a la fase cinquena crec que també em trobo en aquesta etapa perquè cada dia vaig aprenent nous usos que tenen les tecnologies, tot i així trobo que encara em falta molt per aprendre, ja que cada dia sorgeixen noves coses, la qual cosa vol dir que he de continuar formant-me.


No hay comentarios:

Publicar un comentario